Sponsortips
Hoe vergroot je de opbrengst van jouw actie? Hieronder 10 waardevolle tips die je zeker kunnen helpen!
Je hebt een persoonlijke actiepagina. Vertel op je werk, school, vereniging, in de kantine en op feestjes over de actie die je bent gestart. En vraag ze dan direct om je te sponsoren en niet te wachten tot ze thuis zijn. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun smartphone je actie bekijken en doneren. Bookmark je actiepagina in de internetbrowser van je mobiel, of zorg dat je overal de QR-code bij de hand hebt, die verwijst naar je pagina.
Aandacht in de media kan zorgen voor meer donateurs, deelnemers of bezoekers van je actie. Met een gratis bericht in de lokale krant of op de lokale radio bereik je een nieuw publiek en dus potentiële nieuwe donateurs. Vooral de (lokale) pers, radio of huis-aan-huis bladen zitten vaak te springen om een leuk verhaal over hoe jij een goed doel wilt steunen. Hiermee bereik je een nieuw publiek en dus potentiële nieuwe donateurs.
Maak van te voren een persbericht en zoek uit wie je moet benaderen. Nodig pers op tijd uit en zorg dat er een vast contact persoon is om journalisten te woord te staan. Heb je hulp nodig bij het schrijven van een persbericht? Neem dan contact met ons op!
Laat iedereen in je netwerk weten dat je meefietst met 2bike4alzheimer - en vraag meteen of ze deze bijzondere actie willen sponsoren. Maak een WhatsApp-groep aan met veel van je contacten die elkaar kennen. Stel je vraag en verwijs naar jouw persoonlijke actiepagina, mobiel doneren is namelijk heel makkelijk. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is...
Leg op jouw persoonlijke actiepagina uit waarom je meedoet aan 2bike4alzheimer. Wat is jouw persoonlijke motivatie? Besteedt hier echt even aandacht aan. Mensen zijn eerder bereid iets te doneren als ze zien waarom je meedoet. Plaats ook een persoonlijke foto. Vervolgens deel je deze pagina via Facebook, Twitter, Linkedin, WhatsApp en mail.
Aandacht in de media kan zorgen voor meer donateurs, deelnemers of bezoekers van je actie. Met een gratis bericht in de lokale krant of op de lokale radio bereik je een nieuw publiek en dus potentiële nieuwe donateurs. Vooral de (lokale) pers, radio of huis-aan-huis bladen zitten vaak te springen om een leuk verhaal over hoe jij een goed doel wilt steunen. Hiermee bereik je een nieuw publiek en dus potentiële nieuwe donateurs.
Maak van te voren een persbericht en zoek uit wie je moet benaderen. Een voobeeld van een persbericht kun je downloaden onderaan deze pagina. Nodig pers op tijd uit en zorg dat er een vast contact persoon is om journalisten te woord te staan.
Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. De supermarkt om de hoek, een goede klant of leverancier, het internetbureau van je neef of gewoon je eigen werkgever: bedrijven zijn vaak bereid te geven - en kunnen vaak een nette som missen.
Zoek bedrijven die een link hebben met onze doelstellingen, of bedrijven waar jij al iemand kent! Voor bedrijven is het fiscaal interessant om jouw actie te steunen omdat giften aan goede doelen belasting aftrekbaar. Zet bij bedrijven dan ook hoger in, zij hebben vaak een budget voor sponsorverzoeken. Ook kan jij het logo van de bedrijven die jou sponsoren, afbeelden op jouw actiepagina en vermelden in jouw updates op social media of nieuwsberichten.
Al je teamleden op de hoogte houden van je training, sponsoring en praktische zaken rondom de dag? Maak bijvoorbeeld als teamcaptain een Facebookgroep of een Whatsappgroep aan om alles, van praktische tot leuke dingen, met elkaar te delen.
(Extra tip: zorg bij Facebook dat de groep gemarkeerd staat als 'Gesloten', zodat echt alleen teamleden alles kunnen zien)
Lastig om alwéér te bedenken wat je dit jaar graag voor je verjaardag hebt? Vermeld bij de uitnodiging voor je feestje dit jaar dat je liever een sponsorbedrag voor je fietsactie ontvangt dan een cadeautje. Is ook een soort cadeautje, natuurlijk.
Organiseer een veiling, verkoop oude spullen, houdt een inzameling op jouw club....alles kan. Als je vertelt waarom je dit doet, zijn mensen bereid iets te geven.
Blijf geld ophalen nadat je actie is volbracht, 20% van de donaties komen binnen nadat jouw actie is volbracht. Blijf dus aandacht geven aan je actie ook nadat je actie voorbij is. Stuur je omgeving een email of deel via Social Media hoe je actie is gegaan. Je zal zien dat veel mensen je willen feliciteren of hun steun betuigen met een donatie!
Stuur na 18 september een bedankmail naar iedereen die jou gesponsord heeft. Neem in deze mail een link op van jouw actiepagina zodat iedereen het eindbedrag kan zien. Als je weet dat je nog een keer in actie komt, bijvoorbeeld volgend jaar, meld dat dan direct!
Heel belangrijk: bedank iedereen persoonlijk die jouw actie steunt met een donatie. Je kunt dan meteen vragen of ze jouw actiepagina door willen sturen naar vrienden en bekenden. Dit kun je op je actiepagina doen, maar ook via Social Media. Mensen vinden het vaak leuk als je ze openlijk bedankt. Ook vergroot dit de kans dat anderen jouw persoonlijke bedankje zien, geinteresseerd raken in jouw actie en jou ook willen sponsoren.